دسته‌ها

پهنای باند مورد نیاز برای استریم

پهنای باند شبکه معیاری است که حداکثر ظرفیت یک لینک ارتباطی سیمی یا بی سیم را برای انتقال داده ها از طریق اتصال شبکه در مدت زمان معین نشان می دهد. معمولا پهنای باند برحسب بیت، کیلوبیت، مگابیت یا گیگابیتی نشان داده می شود که می تواند در 1 ثانیه منتقل شود.
همانند ظرفیت، پهنای باند نرخ انتقال داده را مشخص می کند. برخلاف یک تصور غلط رایج، پهنای باند معیاری برای سنجش سرعت شبکه نیست.
هرچه یک اتصال داده پهنای باند بیشتری داشته باشد، داده های بیشتری را می تواند در یک زمان مشخص ارسال و دریافت کند.
بطور عینی می توان پهنای باند را با حجم آبی که می تواند در یک لوله جریان داشته باشد، مقایسه کرد. هرچه قطر لوله بیشتر باشد، در یک زمان مشخص میزان آب بیشتری می تواند از آن عبور کند.
پهنای باند بر اساس همین اصل کار می کند. هرچه ظرفیت پیوند ارتباطی بیشتر باشد، داده های بیشتری می توانند در هر ثانیه از آن عبور کنند.
در هنگام استریم ویدئو در اینترنت شما در واقع در حال مصرف پهنای باند آپلود هستید.
بسیار ضروریست که از مقدار پهنای باند آپلودی که در درسترس دارید مطلع باشید زیرا تعیین کننده ( و همچنین محدود کننده) کیفیت خروجی در استریم است.
تفاوت بین سرعت و پهنای باند
معمولا کلمات پهنای باند و سرعت به جای هم استفاده می شوند که درست نیست. دلیل این ابهام می تواند تا حدی به دلیل تبلیغات ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) باشد که این دو را بیشتر به معنای سرعت و بجای یکدیگر به کار می برند.
بطور کلی، سرعت به سرعت انتقال داده ها اشاره دارد، در حالی که پهنای باند به ظرفیت آن سرعت اطلاق می شود.
با فرض مجدد مثال آب که در بالا ذکر شد، سرعت به این اشاره دارد که آب با چه سرعتی می تواند در یک لوله جریان داشته باشد اما پهنای باند به میزان آبی اطلاق می شود که می تواند در یک بازه زمانی معین از طریق لوله جابجا شود.
سایت های مختلفی وجود دارند که پیشنهاد میکنند سرعت شبکه خود را به طور انلاین تست کنید ولی آیا منظور انها همان پهنای باند است؟نه دقیقا ، واژه ی “پهنای باند” و “سرعت” معمولا به جای یکدیگر قابل استفاده هستند هرچند بین انها تفاوتی وجود دارد.

اگر پهنای باند بالاترین نرخ برای انتقال دیتا باشد ، سرعت به معنای این خواهد بود که چدر سریع دیتا در واقعیت دانلود یا آپلود می شود . همانند پهنای باند ، سرعت اتصال هم با واحد Mbps اندازه گیری می شود.
از زمانی که پخش زنده ویدئویی در اینترنت مرسوم شده است بالا بودن سرعت
اپلود بسیار حائز اهمیت است.درواقع برای داشتن یک پخش زنده موفق نیازمند پهنای باند آپلود کافی و هم سرعت آپلود قابل قبول هستیم.
همانند سرعت دانلود،سرعت آپلود هم دارای بازه تنظیمات است (برای مثال “سرعت آپلود 5Mbps”)که توسط ارائه دهنده اینترنت شما مشخص میشود.
پهنای باند بالاترین حد را برای نرخ انتقال دیتا در نظر میگیرد به این علت خریدن سرعت اینترنت از ارائه دهنده اینترنت که بالاتر از میزان پهنای باند شما باشد کاملا بی معناست.
چرا پهنای باند مهم است؟
پهنای باند یک منبع نامحدود نیست. در هر مکان معینی مانند خانه یا محیط کار، تنها ظرفیت محدودی وجود دارد. گاهی اوقات، این محدودیت به دلیل محدودیت فیزیکی دستگاههای شبکه مانند روتر یا مودم، کابل کشی یا فرکانس های بی سیم مورد استفاده است. در برخی موارد نیز معمولا Bandwidth توسط مدیر شبکه یا متصدی اینترنت (یا WAN) محدود می شود.
دستگاه هایی که از یک اتصال استفاده می کنند باید پهنای باند مشترکی داشته باشند. برخی از دستگاه‌ها، مانند تلویزیون‌هایی که ویدیوهای 4K را پخش می‌کنند، پهنای باند را تسخیر می کنند. در مقابل، یک وبینار معمولاً از پهنای باند بسیار کمتری استفاده می کند.
اگرچه سرعت و پهنای باند قابل تعویض نیستند اما داشتن پهنای باند بیشتر برای حفظ تلرانس سرعت در چندین دستگاه ضروریست. برای بهتر نشان دادن این موضوع، در ادامه میانگین پهنای باند مصرف شده برای سرویس های مختلف آورده شده است:
نحوه اندازه گیری Bandwidth

سایت های مختلفی وجود دارند که پیشنهاد میکنند سرعت شبکه خود را به طور انلاین تست کنید ولی آیا منظور انها همان پهنای باند است؟نه دقیقا ، واژه ی “پهنای باند” و “سرعت” معمولا به جای یکدیگر قابل استفاده هستند هرچند بین انها تفاوتی وجود دارد.

اگر پهنای باند بالاترین نرخ برای انتقال دیتا باشد ، سرعت به معنای این خواهد بود که چدر سریع دیتا در واقعیت دانلود یا آپلود می شود . همانند پهنای باند ، سرعت اتصال هم با واحد Mbps اندازه گیری می شود.
از زمانی که پخش زنده ویدئویی در اینترنت مرسوم شده است بالا بودن سرعت
اپلود بسیار حائز اهمیت است.درواقع برای داشتن یک پخش زنده موفق نیازمند پهنای باند آپلود کافی و هم سرعت آپلود قابل قبول هستیم.
همانند سرعت دانلود،سرعت آپلود هم دارای بازه تنظیمات است (برای مثال “سرعت آپلود 5Mbps”)که توسط ارائه دهنده اینترنت شما مشخص میشود.
پهنای باند بالاترین حد را برای نرخ انتقال دیتا در نظر میگیرد به این علت خریدن سرعت اینترنت از ارائه دهنده اینترنت که بالاتر از میزان پهنای باند شما باشد کاملا بی معناست.
بیت ریت و پهنای باند
صوت و ویدئوی خام حجم بسیار زیادی دارند به همین دلیل هنگام آپلود کردن نیاز هست محتوای مدنظر رمزگذاری شود.رمز گذاری کردن باعث می شود تا ویدئو و صوت فشرده شوند و تبدیل شوند به سایز و فرمتی که می توان انها را به آسانی در اینترنت ارسال کرد.
بیت ریت مقدار دیتایی است که در واحد زمان رمزگذاری میشود.وقتی صحبت از استریم میشود،معمولا آن را با Kbps و گاها با Mbps اندازه گیری میکنند.
به طور کلی هرچه بیت ریت بالاتر باشد ،کیفیت ویدئو هم افزایش می یابد و همچنین پهنای باند آپلود بالاتری هم نیاز است.
برای رمزگذاری محتوا باید از نرم افزار یا سخت افزارهای انکودراستفاده شود.مقدار بیت ریت را میتوان در زمان رمزگذاری تنظیم کرد.
بیت ریت کلی شامل مجموع بیت ریت های ویدئو و صدا می باشد.مقدار تنظیمات بیت ریت بستگی به رزولوشن و فریم ریت ویدئو دارد. برای رزولوشن و فریم ریت های بالا نیازمند بالا بردن مقدار تنظیمات بیت ریت هستیم. برای مثال مقدار رمزگذاری پیشنهادی برای پخش 4K در 60fps بالاتر از استریم 1080p در 30fps است.
کافی نبودن بیت ریت باعث می شود استریم نهایی ناپایدار و با قطعی و وصلی زیادی همراه باشد.
چه مقدار پهنای باند برای پخش زنده نیاز دارم؟

پهنای باند موردنیاز بستگی به بیت ریت رمزگذاری شما دارد.برای مثال اگر شما در 3000Kbpsرمزگذاری میکنید نیاز به حداقل 3Mbps پهنای باند اپلود دارید. اگر بیت ریت استریم شما نسبت به پهنای باند آپلود بسیار بالا باشد پخش زنده شما برای بینندگان غیرقابل اطمینان خواهد بود.برای مثال یک استریم با بیت ریت 6000Kbps در شبکه ای که پهنای باند آپلود 5Mbps محدودیت دارد کار نمیکند و دچار اختلال خواهد بود.
پلتفرم های مختلفی مانند آپارات،دیدین و Facebook,YouTube, Twitch نیازمند سرعت ها و رمز گذاری های متفاوتی هستند پس حتما آنها را قبل از استریم مجددا چک کنید.

چگونه مطمئن باشیم که پهنای باند کافی برای استریم داریم؟
برای پاسخ به این سوال فقط کافیست که یک محاسبه ساده ریاضی انجام دهید مثلا اگر 5Mbps پهنای باند آپلود دارید در نتیجه بیت ریت استریم باید کمتر از 5Mbpsباشد و اما چقدر کمتر؟
محدودیت های پهنای باند فقط قسمتی از داستان هستند! برای اطمینان پیدا کردن از موفقیت امیزبودن پخش زنده حتما باید یک سری فاکتور های اضافی دیگری هم در نظر گرفت.
همیشه مقداری پهنای باند اضافی (و سرعت آپلود) در دسترس داشته باشید!

همیشه سعی کنید مطمئن باشید که پهنای باند کافی برای استریم دارید.این فضای اضافی ایمن مانند یک بافر عمل میکند هرگونه فعالیت کاربری بر روی شبکه (مانند آپلود کردن،تماس صوتی،بازی کردن و … ) میتواند روی پهنای باند و سرعت آپلود موثر باشد.
یک فرمول ساده مانند فرمول زیر برای تخمین زدن پهنای باند موردنیاز برای استریم استفاده کنید :

پیشنهاد ما به شما این است که همیشه پهنای باند خود را 1.5 برابر بیت ریت استریم برای اکانت خود در برابر نوسانات احتمالی در نظر بگیرید.برای مثال اگر بیت ریت استریم 5,000Kbps(5Mbps) است مطمئن باشید که حداقل مجموعا 7.5Mbps پهنای باند آپلود برای یک استریم قابل اطمینان در دسترس داشته باشید .ممکن است اصلا نیازی به این همه پهنای باند محاسبه برای شبکه ای ک پایدار است نداشته باشید ولی همیشه بودن در نقطه امن بهترین گزینه ست .
شبکه و نوع اتصالات را بررسی کنید
همان طور که پیش از این اشاره کردیم ،انواع مختلفی از مدل اتصال به اینترنت وجود دارد که شامل فیبرنوری ، کابل ،ماهواره ای و اتصال از طریق شبکه سلولی تلفن همراه میباشد.قبل از پخش زنده انواع سطوح پهنای باند دردسترس وقابلیت اطمینانی که هر شبکه ارائه میدهد را بررسی کنید.برای مثال اینترنت بی سیم تلفن همراه تمایل به داشتن حداکثر پهنای باند آپلود و قابلیت اطمینان کمتری دارد که در نتیجه کیفیت استریم را کاهش می هد. یا اگر در مناطق روستایی زندگی میکنید که از طریق اینترنت ماهواره ای متصل هستید بهتر است شرایط اب و هوایی را قبل از استریم چک کنید.
به طور کلی اتصال از طریق فیبرنوری و کابل سرعت بیشتری را در اختیار ما قرار میدهند که بهترین و مناسب ترین در زمینه پخش زنده هستند.برای افزایش قابلیت اطمینان بهتر است همیشه از این نوع اتصالات استفاده کنید.
سرعت آپلود سرویس دهندگان
بسیاری از سرویس دهنده ها پهنای باند آپلود ودانلود را از لحاظ حداکثر و حداقل سرعت تبلیغ میکنند.
مثلا یک پکیج اینترنت ممکن است این گونه تبلیغ شود ” حداکثرتا 10Mps آپلود و تا 30Mbps دانلود “.به این دلیل ازعبارت ” آپلود تا ” استفاده میکنند چون سرعت اینترنت می تواند متفاوت باشد.
درمورد کابل های شبکه برای مثال اگر از کابل برای اشتراک اینترنت بین دیگر مشترکان در یک ناحیه جغرافیایی استفاده میکنید،پهنای باند ممکن است در زمان های اوج مصرف اینترنت کند شود.
بعضی از سرویس دهنده ها حداکثر استفاده را از پهنای باند دارند در نتیجه باید حواستان باشد تا استریم بیش از حد مجاز برای آپلود ماهانه نشود یا اینکه هزینه اضافی برایتان به وجود نیاید.
تست سرعت اینترنت بسیار مهم است ،ممکن است پهنای باند کافی در شبکه داشته باشید اما سرعت آپلود کافی نباشد ، که این مورد بستگی به این دارد که چه تعداد دستگاه به شبکه متصل هستند و چه نوع فعالیتی انجام می دهند.

اگر درحال پخش چندین برنامه هستید مطمئن باشید که از پهنای باند کافی برخوردار هستید

پخش زنده همزمان چندین برنامه بسیار محبوب و رو به افزایش است که شامل پخش در بیش از یک شبکه توزیع محتوا (CDN) به طور همزمان است.از طرف دیگر رمزگذاری چندگانه یک تکنیک مشابه است که شامل پخش یک برنامه در یک CDN در بیت ریت های مختلف می شود.پخش چندین برنامه به پخش های زنده این امکان را می دهد تا به مخاطبان بیشتری دست پیدا کنند در حالی که رمزگذاری چندگانه کمک می کند تا بینندگان با هر سطح از پهنای باند دانلود بتوانند به پخش زنده دسترسی داشته باشند.
در نظر داشته باشید که هر برنامه اضافی که منتشر می کنید به مجموع کل بیت ریت خروجی می افزاید ودر نتیجه نیاز به پهنای باند آپلود اضافی خواهید داشت .

سخن آخر !
همان طور که متوجه شدید پهنای باند مورد نیاز در استریم برای آنکه یک پخش زنده ی موفق و قابل اطمینان داشته باشید به فاکتور های مختلفی بستگی دارد.هیچ تنظیماتی به اسم “یک اندازه ی مناسب برای همه” وجود ندارد اما میتوان این اطمینان را داشت که با بهینه سازی درست و اصولی یک پخش زنده ی موفق و مطمئن منتشر کرد.
این نکته را به عنوان یک قانون کلی به خاطرداشته باشید که معمولا توصیه می شود پهنای باند آپلود استریم حداقل 1.5 برابر بیت ریت ترکیبی همه ی برنامه های پخش شده باشد.